Gepubliceerd op 09/07/2024
Tweehonderdvierendertigduizendtweehonderdvierendertig. Lastig om te lezen, nietwaar? Over het opschrijven van getallen bestaat veel verwarring. Twijfel jij of je getallen nou met letters of met cijfers moet schrijven? Wij hebben wat tips voor je op een rijtje gezet.
De algemene vuistregel is dat we in lopende tekst getallen onder de twintig, tientallen en ronde getallen daarboven in letters schrijven. De andere getallen? Die schrijven we meestal in cijfers. Simpel, toch? Kijk maar eens naar deze voorbeelden:
Zie je het patroon? Het is een kwestie van consistentie en leesbaarheid.
Bij grote getallen zoals miljoen en miljard, is er wat meer speelruimte. Je kunt hier een combinatie van cijfers en woorden gebruiken, afhankelijk van wat het beste past bij de context:
Dit maakt het lezen van zulke grote getallen net iets makkelijker.
Zoals met alle regels, zijn er uitzonderingen. In sommige gevallen schrijven we getallen in cijfers, zoals bij exacte gegevens. Denk aan maten, gewichten, temperaturen en data. Hier zijn een paar voorbeelden:
Deze precisie helpt om misverstanden te voorkomen.
Als in een zin of alinea getallen in cijfers en getallen in letters door elkaar voorkomen, schrijven we de getallen die met elkaar verband houden, bij voorkeur allemaal in cijfers. Dit zorgt voor een uniforme en overzichtelijke weergave:
Zo behoud je de duidelijkheid, zelfs als er verschillende soorten getallen in dezelfde zin staan.
Er zijn geen vaste regels dus. Dat is mooi, want je kan het dus eigenlijk nooit fout doen. Tenzij je inconsequent bent.
Beginnen de getallen je te duizelen en heb je hulp nodig bij het schrijven van goede en leesbare financiële teksten of andere informatie met veel cijfers? Wij helpen je graag verder! Neem contact op via info@teamcreative.nl of bel naar 0546 - 45 74 74.
Heb je een uitdagend vraagstuk dat vraagt om een flinke dosis creativiteit? Een vraag waarbij je denkt: "Alsjeblieft, help me met een geniaal idee!" Misschien heeft je merk behoefte aan een frisse wind, een strakke stijl of een prachtig ontwerp. Of ben je op zoek naar de juiste woorden of een effectieve campagne. Voor al deze vragen staan wij voor je klaar! Dus aarzel niet en neem gerust contact met ons op via telefoon of e-mail. We kijken ernaar uit om van je te horen! Leuk!